Another Update from Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu Another Update from Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

Another Update from Cape Coast

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 Mei 2013 | Ghana, Cape Coast

Kwam er achter dat het al weer een tijdje geleden was dat ik mijn blog had geschreven. Bijna een maand.
Ondertussen ben ik al weer meer dan 1,5 maand in Ghana.
In de laatste paar weken weer van alles en nog wat mee gemaakt.

Er zijn weer een aantal vrijwilligers gearriveerd, waar mee ik wel ff druk was.
Zijn begonnen met de planning voor het drukke seizoen. Ze hebben van projects abroad een soort special voor jongeren van 15 t/m 18 jaar. Zij krijgen dan een volledig georganiseerd programma, en doen dan activiteiten met de kinderen in de morgen, en schilderen in de middag bijvoorbeeld de school. In juni arriveert de eerste groep, gelukkig maar een klein groepje, zodat ik in elk geval het reilen en zeilen leer. Dan eind juni hebben we 3 groepen op het zelfde moment, en die vertrekken op een vrijdag en op zaterdag arriveert de volgende groep al weer. Dus in juli word het heerlijk een maand lang 7 dagen per week werken. Dus dat word een pittig maandje. En naar die specials hebben we ook nog onze gewone vrijwilligers. We zullen zien hoe dat gaat.

Moest voor het werk nog naar Kumasi, aangezien ik ook de coordinator ben voor daar. De vrijwilligers ontmoet, geprobeerd om ze wat actiever te maken op hun project, maar hadden hier geen zin in. Nog het project bezocht, en het is zo jammer dat je kunt zien dat vrijwilligers zo veel dingen kunnen doen, en het dan niet willen. Maar ja, niks aan te doen. Vanuit kumasi naar Accra gegaan, samen met 3 andere collega’s. Om 2.15am op staan, en om 2.45 klaar staan om met een taxi richting het busstation te gaan. Om 9 uur ochtends eindelijk op het kantoor in Accra, en om 10.00 uur begon de vergadering voor alle coordinatoren.
Nog nooit zo’n interessante vergadering gehad haha… Mensen in ghana houden ervan om te praten. Niks anders dan afdwalen. Het is normaal om tijdens je vergadering de telefoon op te nemen. We zaten in een restaurant, dus ondertussen mochten we ook nog eten bestellen. Vergadering zou om 12 uur zijn afgelopen, wat uit eindelijk iets van half 2 werd. Daarna nog wezen lunchen met alle coördinatoren. Nog even op kantoor in Accra gewerkt.
Ben daarna bij de meiden blijven slapen in accra die daar werken. Heerlijk uit eten geweest, natuurlijk pizza hahaha…. En nog naar de bioscoop geweest. Accra is zo anders dan Cape Coast. Accra is meer een europese stad, en heeft ook die prijzen. In Cape Coast het is allemaal wat meer ghanees, en goedkoper etc.
Ook hebben we James Town bezocht in Accra, en daar de vuurtoren beklommen.

Woensdag avond 1 mei nog uit geweest met Eric, Jane en haar zus, naar Goil. Wat gedronken, gedanst etc. Toen wilden we naar huis. Jane en haar zus namen een taxi, en eric en ik zijn richting huis gelopen. Ondertussen begon een kerel tegen ons te praten, en hij studeerde aan de universiteit van Cape Coast. Kwamen er achter dat hij 22 was etc etc. Een ghanees iets is, zorgen dat mensen veilig thuis komen, dus hij wou ons perse naar huis heen wandelen. Aangezien ik verder woon dan Eric hebben we er maar van gemaakt dat ik nog bij mijn gastgezin woon. Hij wou perse onze nummers en een keer weer uit. Ik heb hem een verkeerd nummer gegeven.
Nu belde Eric gister avond, dat die kerel op bezoek was geweest bij het gast gezin en op zoek was naar mij. Ze hebben hem verteld dat ik er niet woonde, er ergens anders woonde, maar hun wisten niet waar. 1 van de kerels bij het gast gezin denkt dat ik getrouwd ben, aangezien ik zo veel ringen draag, en heeft hem verteld dat hij mij niet moest storen aangezien ik getrouwd was.
Heb het verhaal ook aan mijn baas verteld, en hij moest er om lachen. Maar mocht er iemand aan de poort komen, dan stuurt hij ze weg hahaha….

Verder was onze Medical Coordinator nog beschoten. 2 weken geleden toen hij ’s avonds thuis kwam heeft iemand hem in zijn been geschoten toen hij de poort open maakte bij zijn huis. Niemand weet precies waarom, en zou gauw de persoon hem had beschoten begon hij te schreeuwen en de persoon is weg gerend. Hij heeft een operatie gehad om de kogels (kogel was uit een gegaan in kleine stukjes) eruit te halen. Maar gelukkig gaat het een stuk beter met hem, en is hij weer thuis en kan hij weer redelijk lopen.

Ik had eindelijk stromend water in mijn appartement, het was allemaal gefixed, maar Op het moment hebben we ook nauwelijks geen water meer. Aangezien het nog steeds niet is begonnen met regenen zijn alle meren leeg, en het grondwater is zo laag dat het niet meer kan worden opgepompt. Dus er is al 3 weken geen stromend water meer. In mijn appartement hebben we op het moment nog wel water, aangezien we 2 grote containers hebben om water op te slaan, maar deze zijn ook bijna leeg.
Op dinsdag was er geen drink water meer te verkrijgen, aangezien de lokale fabriek dat drink water maakt geen water meer had. Ze brengen nu water van andere delen in ghana hier naar toe. Ook word het drink water (zakjes) vanuit andere grote steden hier naar toe gebracht.

Hopelijk begint het binnenkort snel te regenen zodat we weer normaal kunnen douchen, de was kunnen doen etc etc.

Nou ik ga nog ff aan het werk vanmiddag. Kijken hoe het met de vrijwilligers gaat op een project, en daar ben ik ook uitgenodigd om een potje te voetballen. Ben benieuwd hoelang ik het uit houd in deze hitte.

  • 03 Mei 2013 - 20:04

    Mariska:

    Hey Ils,

    Nou je kunt in ieder geval niet zeggen dat jij je verveelt daar. Je maakt van alles mee.....tijd om de Zumba in te wiselen voor de Regendans!!!

    Beetje jammer van die vrijwilligers die 'iets' goeds willen doen in de wereld en naar Ghana gaan, niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen!!!! Gewoon aanpakken die vrijwilligers :-)

    Pas goed op jezelf en Succes met alles!!
    Dikke knuffel, XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Ilse

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 29869

Voorgaande reizen:

13 Maart 2013 - 13 Maart 2015

Update vanuit Ghana!!!

10 Maart 2013 - 13 Maart 2014

Ghana

02 Augustus 2009 - 29 Januari 2011

ILEX

08 September 2011 - 30 November -0001

South America

Landen bezocht: