quiet times - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu quiet times - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

quiet times

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 September 2013 | Ghana, Cape Coast

Nou de laatste paar weken begonnen steeds en steeds rustiger to worden. Meeste van mijn vrijwilligers zijn vertrokken en heb op het moment nog maar 2 vrijwillegers waar ik verantwoordelijk voor ben. Echt heel apart na het drukke seizoen, maar wel even lekker.

Twee weken geleden naar een verlofingsfeest geweest van mijn baas. Wat wel heel erg anders is dan in Nederland. Het komt meer overeen met een bruiloft.
Alleen hier in Ghana moet je iets meer wachten, en minder drinken.

Vertrokken ochtends om 7 uur, en moisten rond de 3 uur reizen om op het feest te komen. Dus daar tegen een uurtje of 10. Eerst gingen we naar het ouderlijk huis van de vrouw. Waar we in een steegje op een plastic stoel zaten, aangezien het huis te klein was. Ondertussen werden er items overhandigd aan de vrouw haar ouders.

In Ghana ben je pas verloofd wanneer de man de ouders van de vrouw gevraagd heeft of hij met haar mag verloven/trouwen. Dan maken de ouders van de vrouw een lijst met items die de man moet kopen. Deze items kan van alles zijn, servies, kleding, lakens etc etc. Wanneer de man dit allemaal bij elkaar heeft kunnen shoppen word er een verlovingsfeest gehouden. Op dat feest worden dan alle items overhandigd aan de ouders van de vrouw. Als alles er is, dan begint het feest.

Feest was anders. Grote tafel met wat flessen erop (non-alcoholisch) daar zaten ouders, het stel en dan vrienden achter. Wij zaten zeg maar in een u-vorm ertegen over. De flessen werden op een zeker moment geveild, zodat er geld werd opgehaald voor het feest.
Ondertussen werd er wat te drinken langs gebracht, wat gedanst. Toen kwam er eten. Kregen jollif rice met kip. Er zou ook fufu zijn, maar werd gezegd dat dat niet voor ons was. Later bleek dat mensen wel fufu konden krijgen. Helaas had ik al rijst gegeten. En toen was het feest opens afgelopen, en zaten we in het busje terug.

zondag niks te doen. Tijd geleden aantal mensen in Elmina ontmoet. Dus met Steve wezen tenissen in Elmina. Kan wel merken dat ik dat heel lang niet meer gedaan had haha...

Afgelopen week was het cape coast festival. Het festival word gehouden om de goden goed te stemmen. Weet niet hoeveel jaar geleden is er een epidimie geweest en zijn er weet niet hoeveel mensen overleden. Op maandag kwamen er allerlei spirutuele mensen naar het meer, en deden drumming and dancing etc. Dit begon pas rond 11 uur in de avond. Om half 3 zo moe, dat ik maar eens naar huis ben gegaan.

Dinsdag natuurlijk een gewoon dagje werken. En 's avonds ook nog eens social night. Was om 10 's avonds klaar met werken. Dus helemaal kapot. woensdag en donderdag een rustig dagje. Donderdag avond kwam Katy en haar vriendin Jo over vanuit the Eastern Region.
Vrijdag ochtend gekleed in het oranje naar the ' orange Friday parade' . Iedereen gekleed in een oranje t-shirt, en er werd overall gedanst. Hierna bij een collega de eerste helft van Ghana voetbalwedstrijd gekeken. Daarna naar een bar geweest voor de tweede helft. Daarna thuis ff gerust, gedouched en naar Elmina gegaan. Waar de mensen in Elmina een bar hebben, en drumming and dancing hadden. Hierna naar Oasis vertrokken. Hierna nog met een aantal collega's naar pantry geweest, wat een erg lokale club is. We waren de enige 3 obruni'. Rond een uurtje of half 4 lagen we netjes in ons bed. In de ochtend ontbeten en daarna moest ik om 11 uur de vrijwilligers ontmoeten en ze mee nemen naar de parade.

Hier kwamen allerlei chiefs bij elkaar die dan gedragen werden in een soort van stoel. Werd nog meer gedrummed en gedanst.
Super om te zien. "s avonds nog weer uitgeweest. Eerst naar chapel square waar een concert zou zijn, maar duurde ons te lang voordat het begon. Toen naar goil geweest, waar ze live muziek spelen. Heb het daar nog nooit zo druk gezien haha. Maar super gezellig en rond een uurtje of 3 maar weer eens richting huis gegaan.

Zondag ontbeten en daarna katy, jo en claartje gedropt bij het kasteel en zelf lekker naar huis gegaan. De was gedaan, en daarna heerlijk niks gedaan. Was super super moe.

Nu heerlijk rustig weekje met maar 2 vrijwilligers waar ik verantwoordelijk voor ben. Maar volgende week komen er weer nieuwe. En de week erna heb ik mijn global gap group.

• 10 September 2013 - 13:57

Mariska:

Ilsi,
    Jij bent toch ook altijd in voor een feestje!! Leuk om zo'n Ghanees verlovingsfeest en cape coast festival mee te maken, mooi stukje cultuur op doen! Ik ben nu toch wel heel benieuwd naar de fufu ;-)
    Lekker dat je het nu even wat rustiger, rust en energie nodig voor je ruikeluiskindjes.
    Succes en Plezier!
    XxX