al weer een week voorbij - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu al weer een week voorbij - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

al weer een week voorbij

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Maart 2013 | Ghana, Cape Coast

Afgelopen maandag begonnen met mijn eerste vrijwilliger te introduceren op haar werkplek.
Ik haalde haar, en nog een huisgenootje op van hun gast gezin, en moest ze laten zien hoe ze met de taxi (gedeelde taxi met andere mensen, denk aan een stadsbus maar dan in taxi vorm) van hun huis naar een bepaalde plek in de stad kunnen komen. En hoe ze dan vandaar uit moeten lopen.
Ze geintroduceerd bij hun supervisor/mentor, en ze kregen uitleg over een project. Daarna nog ff kort wat dingen besproken wat belangrijk is met de vrijwilliger. Was een meisje van 17 uit amerika.
Na een dag moet je dan voor het werk feedback A doen, om te kijken of alles naar wens is etc etc. Soort van vragen formulier over werkplek, gast gezin etc.
Nou mijn vrijwilliger had zowaar nog geen 1,5 dag gemaakt en vond dat ze niet genoeg deed. Gevraagd wat voor activiteiten ze zou willen doen, weet ze niet. Of ze verwachten had, nee.
Dan later blijkt opeens dat haar verwachtingen waren dat ze heel afrika zou veranderen. Dus mijn eerste vrijwilligster is meteen een pain in the ass!!! Nu maar hopen dat niemand van het werk dit leest of vertaald.
Op woensdag ochtend met julie vertrokken richting Kumasi. En plaats meer naar het noorden, en waar je met een trotro ongeveer 4 a 5 uur overdoet. Je gaat naar een soort van busstation en je koopt een kaartje, en je wacht dan net zo lang in het busje tot ie vol is, en je eindelijk op pad gaat.
Onze trotro had natuurlijk onderweg een mankementje en we hebben zo ongeveer 10 keer gestopt, en elke keer werd er onder de motorkop gekeken, maar uiteindelijk kwamen we aan in kumasi. Vanaf daar lopend naar het kantoor van Projects Abroad daar. Alle staff ontmoet, en een korte mondelinge introductie gehad van alle projecten daar. Daarna alle care & teaching vrijwilligers ontmoet die er nu zitten. Meteen al wat adviezen etc kunnen geven, dus hopelijk kunnen ze er wat mee.
1x in de 2 of 3 weken moet ik naar kumasi, om daar ook de vrijwilligers wat te begeleiden die care and teaching doen.
Aan het eind van de middag zijn julie en ik vertrokken richting Accra. Deze keer met een grote bus met airconditioning, ja ja , die hebben ze ook in ghana.
Rond half 12 waren we in accra, een taxi gepakt naar ons hotel. Nog een biertje gedronken en rond een uurtje of half 1 heerlijk gaan slapen.
Om 10 uur moesten we klaar staan voor de vergadering bij Edy;s pizza. Wat bleek dat wij daar niet moesten zijn, maar naar kantoor moesten om daar een care and teaching vergadering te hebben. Foutje van de baas, die had het verkeerd door gegeven.
Tot een uurtje of 5 doorgewerkt daar op kantoor. Daarna naar het huis van 4 collegas uit accra, die daar een huis hebben. Echt super mooi en groot, niks vergeleken bij het appartementje waar ik in kom te wonen.
Donderdag avond gezellig met zijn allen uit eten geweest bij een italiaans restaurant. Paar wijntjes gedronken, thuis gekomen nog ff friends gekeken en lekker gaan slapen.
Vrijdag hebben we niet zo veel gedaan. Gezellig samen met iedereen een uitgebreide lunch gemaakt. (shoshana, kristy, olly, julie en ik) iedereen was moe, dus een beetje films gekeken. Ook heerlijk. Eind van de middag met julie en kristy toch besloten om ff een wandelingtje te maken. Naar een bar geweest, 30 min lopen van het huis. Daar heerlijk op het strand met een biertje erbij, yam yam chips genoten van het warme weer en de ghanese muziek.
Avonds nog lekkere indomie gegeten. Soort van bami alleen dan wat dunnere sliertjes met gebakken ei, vis, wat groentes en soort van knakworst.
Zaterdag ochtend naar een hobby markt geweest. Je kont er vooral sieraden, tassen, kleding, en dingen voor aan de muur kopen.
Daarna nog ff in de stad naar wat andere dingen geshopt. Avonds met Shoshana en kristy naar pizzeria mama mia geweest. Wat heerlijk zeg, pizza na 2 weken rijst!!!!!
Thuis gekomen nog een filmpje erop gezet en heerlijk gaan slapen.
Zondag ochtend met Shoshana, julie, en kirsty gebrunched. Daarna ben ik richting 1 van de busstations gegaan, en moest ik net zo lang wachten tot het busje richting cape coast vol was. Na een reis van in totaal iets meer dan 4 uur was ik weer terug bij mijn gast gezin.
Kreeg meteen een lekker flesje cola, en mijn maaltijd. Een echt paasmaaltijd zoals we hem kennen, rijst met kip en tomatensaus!!!! Hahaha…..
Vanavond nog ff bij mijn appartement langs geweest. Hij was helemaal schoongemaakt, wat ook erg hard nodig was. Vergeleken met de logeerkamer in kumasi en het huis van de meiden in Accra ziet mijn appartementje er niet echt super uit.
Mijn baas woont erboven, dus die kwam even hoi zeggen. Met hem overlegd of ik het appartment niet mocht schilderen, en of de extra kamer niet een logeerkamer kon worden, waar ook een extra kast in komt te staan, zodat ik alle zooi wat voor werk in het appartment ligt daar in kan.
Ook gevraagd om een bankje, aangezien het enige wat in het appartement staat is een kast, bed, bureau, 1 stoel, kookstel en een koelkast.
Dus hopelijk kan ik binnenkort snel aan het klussen !!!!

  • 01 April 2013 - 11:39

    Mariska:

    Klinkt goed, Ils. Leuk om te lezen dat je ook van alles al hebt ondernomen en niet alleen werk of gastgezin gerelateerd!Fijn dat jij je appartementje beetje op mag knappen, zo kan je er toch ook iets meer eigen style aan geven!
    Leuk om alles zo mee te kunnen lezen, ben benieuwd hoe je appartement eruit ziet.
    Succes en Plezier!!
    XxX

  • 02 April 2013 - 11:49

    Yvonne:

    he als ik moet helpen met schilderen dan hoor ik het wel haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Ilse

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 29871

Voorgaande reizen:

13 Maart 2013 - 13 Maart 2015

Update vanuit Ghana!!!

10 Maart 2013 - 13 Maart 2014

Ghana

02 Augustus 2009 - 29 Januari 2011

ILEX

08 September 2011 - 30 November -0001

South America

Landen bezocht: