Eerste paar dagen - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 Maart 2013 | Ghana, Cape Coast

Afgelopen dagen al weer veel mee gemaakt. Vrijdag avond met Eric, een amerikaanse jongen die ook bij het gast gezin woont en werkt voor een andere vrijwilligers organisatie mee geweest voor wat drankjes bij de Coil. De coil is eigenlijk een tankstation met een bar en restaurant er naast waar elk weekend live muziek is.
Jane en nog een paar andere mensen van hun organisatie gingen ook mee. Gingen om half 8 al weg, en waren tegen een uurtje of 10 weer thuis. Normaal blijven ze wel langer uit, maar Eric moest de volgende dag op tijd naar een project heen.
Als een blok in slaap gevallen, en heerlijk geslapen. Om 6 uur begon de bedrijvigheid al weer in het huis. Iedereen in het huis heeft zijn eigen taken. De ene moet binnen vegen, de andere buiten etc etc. Om 7 uur zou ons ontbijt geserveerd worden. Brood met gebakken ei, een soort van rijstepap en wat fruit.
Wat uurtjes doorgebracht op het binnen plaatsje om te zien hoe ze de was deden en hoe er werd gekookt. Nog een tijdje wat gelezen.
Middags een dutje gedaan, ik word echt super snel moe van dit weer.
Het avondeten bestond uit een soort van soep, met een deeg erin. Je moet dan met je hand een stukje eraf halen in de soep dippen en dan in 1 keer door slikken. Was best lekker.
Na het avond eten 2 van de jongens geholpen met de afwas. Alles word in 1 grote bak gewassen met een soort van spons en zeep. In de 2e bak word het afgespoeld en daarna in een andere bak gezet, waarna als er genoeg staat iemand het weg pakt in de keuken binnen.
Daarna met de kinderen voor het huis gespeeld. Ze hebben me verschillende spelletjes geleerd, 1 leek nog wel op het zakdoekje leggen .
Het ligt viel nog een keertje uit, en was na een half uurtje weer terug. Rond half 10 lag maar eens het bed in gegaan, aangezien bijna iedereen er al in lag.
Vanochtend om 6 uur stond iedereen weer op. Ik was er rond 7 uur uit. Me ontbijt gekregen, deze keer brood met gebakken worst en een soort van cassavemeel pap, Deze was een beetje zurig, leek wel of er citroen bij in zat.
Om 9 uur moest ik met mama joyce (zo heet mijn gast moeder) mee naar de kerk. Was allemaal in het fanti, dus kreeg er weinig van mee. Maar de mis duurde gewoon bijna 3 uur…..werd nog officieel welkom geheten, en moest op staan in de kerk, zodat iedereen mij kon zien. Tijdens dat soort van collecteren werd er vrolijke muziek gespeeld, en begon iedereen te dansen, en moest je geld brengen voor in de kerk.
Na de lange kerkmis nog even naar de markt geweest met mama joyce. Nog wat groentes etc gekocht en toen weer op weg naar huis.
Thuis gekomen kreeg ik lunch. Een soort van soep met vis erin en rijst erbij. Helaas zitten alle schubben, botten etc nog allemaal in de soep. Dus die moet je er zo af en toe uit vissen.
Had best een kere kop, dus het was tijd voor nog meer water en een middag dutje !!

• 17 Maart 2013 - 23:29

Miranda:

Haha klinkt goed dat eten daar.... :) Dikke knuffel uit Hengelo x

• 19 Maart 2013 - 19:13

Janneke De Lat:

Hoi Ils, nou ik heb je reisverslag gelezen, heel apart allemaal?? zo te lezen.
    Is het er zo warm dat je er hoofdpijn van krijgt??en naar de kerk, ging je daarlopend naartoe???? was dat ver??? Ik ben wel erg benieuwd hoe het met je gaat. Valt het mee, of is het wel wennen???
    Nou van de facebook snap ik niks, maar als ik af en toe maar wat kan lezen hoe het met je gaat.
    groetjes, doei, doei en een dikke kus. ma.

• 19 Maart 2013 - 20:11

Ans:

FOTO'S!!!!!!

• 25 Maart 2013 - 13:09

Mariska:

Je bent goed op dreef met het bij houden van je dagelijkse bezigheden. Heel goed van jou dat je overal open voor stelt en toch fijn dat jij je kerkelijke 'zegening' hebt gehad om je jaar in Ghana te beginnen ;-)