update 1 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu update 1 - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

update 1

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 Maart 2013 | Ghana, Cape Coast

Zondag avond kennis gemaakt met Julie, degene die nu de coordinator is bij Projects Abroad in Ghana. Beetje gekletst en elkaar leren kennen, en afgesproken dat ik maandag ochtend om 9 uur op kantoor zou zijn. Vanaf het huis waar ik woon is dit een kleine 10-15 min lopen. Alleen onverharde paden.
Eerst een korte introductie gehad over projects abroad, en usb stick gekregen met info erop etc. Verder wat info waar bepaalde formulieren etc te vinden waren. Om 10 uur begon onze vergadering en alle andere collega’s waren er ook.
Grant, de regio coordinator. Eric en Steve de assistenten van Grant, Joyceline die desk officer en Bernard medische vrijwilligers coordinator.
De aankomende 2 weken zal ik alles bijna samen gaan doen julie, zodat ik goed ingewerkt kan worden.
Hierna met zijn alleen wezen lunchen, bookoe met talapia. In het restaurant krijg je geen bestek. Je krijgt zeep en een bakje water om je rechterhand te wassen. Hierna ga je eten. Je gebruikt alleen je rechterhand!! Best lastig, vooral omdat je een hele vis krijgt met kop en staart, alle graten nog etc. Dan moet je met 1 hand die vis ontleden zeg maar….. Bookoe is een zurig, samen gestampt iets, soort deeg. Ben er al achter dat dit niet mijn grootste favoriet is.
Hierna hebben er 3 verschillende projecten bezocht. De meeste waren dicht, aangezien het al na de middag was en veel scholen sluiten rond 2 uur.
Alles nog even besproken, en rond een uurtje of 5 was ik weer terug bij het huis van mama Joyce.

Dinsdag ochtend begonnen we om 8 uur, en hebben we weer een aantal verschillende projecten bezocht. Een weeshuis met school en een andere school. En heb ik de aanspreekpunten leren kennen van elk project. Ook nog een aantal evaluaties gedaan.
Hierna even terug naar kantoor, en daarna hadden we om 2 uur afgesproken met de care and teaching vrijwilligers om lege waterzakjes (hier komt het drinkwater in) naar een mental hospital te brengen, voor de bezigheidstherapie van gehandicapten. Deze worden dan schoon gemaakt door geknipt, en daarna worden er tassen van gemaakt.
Rond half 4 weer terug, een tussen evaluatie gedaan met 1 van de vrijwilligers. Rond kwart voor 5 terug bij mama joyce, snel wat gegeten en op naar kantoor.
Om 6 uur was er een workshop voor de care and teaching over discipline. In school worden de kinderen nog vaak geslagen met een stok als ze niet luisteren. Ook thuis word dit nog vaak toegepast. Voor veel vrijwilligers toch lastig, en met een workshop/discussie om te kijken hoe ze op een westerse manier discipline kunnen toepassen in hun project.
Daarna een quiz met alle vrijwilligers, met wat popcorn, ijs en fruit. Rond 8 uur eindelijk klaar.
De 3 mannelijke collega’s hebben me naar huis gewandeld, want ze wilden me niet alleen naar huis laten lopen aangezien ik er nog maar net was, en aangezien ik een tas mee had. Wat blijkt niet altijd verstandig te zijn als het donker is.
Woensdag ochtend om 9 uur begonnen. Weer terug naar de projecten van maandag, zodat ik nog een keer kon zien waar alles was, en om een aantal supervisors van de scholen te ontmoeten.
Nog een gesprek gehad samen met julie natuurlijk met een vrijwilliger die het gevoel had niet haar volledige potential aan het gebruiken was. Wat handvaten en ideeen gegeven.
Nog bij een special needs school geweest. Was een schattige kids daar met het syndroom van down, autisme etc.
Er word op het moment gestaakt in Ghana op de openbare scholen, dus zo veel gebeurt er op het moment niet, of er zijn geen leraren. Maar veel kinderen komen toch naart school, aangezien ze niet weten wat ze anders moeten gaan doen.
Hierna gelunched in town, naar een ander project geweest. Een weeshuis met een sportproject. Ook hier weer de supervisors ontmoet.
Weer terug richting huis, en met twee vrijwilligers ontmoet om wat ideeen te bespreken wat ze in hun kindergarden kunnen doen met jonge kinderen. Het geven van wat informatie en ideeen.
Toen was het ondertussen al weer half 7, en ik was thuis. Was gegeten, gedouched, met ouders gemsnt, aangezien me skype niet werkt, en nu lekker slapen.

• 25 Maart 2013 - 13:16

Mariska:

Klinkt goed allemaal Ils!
    Je krijgt nu steeds meer inzicht in wat je moet gaan doen en wat er van je verwacht wordt. Fijn dat je mannelijke collega's je in de avond naar huis wandelen en je tas in het vervolg maar thuis laten na het avond eten :-)
    XxX