Update from Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu Update from Cape Coast - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

Update from Cape Coast

Blijf op de hoogte en volg Ilse

01 Juli 2013 | Ghana, Cape Coast

Hoi hoi,
Nog ff een kort berichtje van mij!! Laatste 1,5 week heerlijk druk geweest. Veel nieuwe mensen gearriveerd, alles klaar gemaakt voor de 2 week specials, en moest ondertussen ook nog even 2 dagen naar Kumasi.
Aangezien ik ook in Kumasi de care and teaching coördinator ben moet ik daar ook elke 2 a 3 weken heen. Zie de vrijwilligers dus niet al te vaak maar heb wekelijks contact via een sms’je of bellen om te kijken hoe het met ze gaat. Als ik dan in Kumasi ben doe ik een workshop met ze om te kijken hoe alles gaat, en ze eventueel nog extra informatie te geven over bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld over het straffen hier in Ghana, cultuur verschillen, activiteiten organiseren etc. etc.
Daarna gezellig met alle vrijwilligers uit eten geweest. Volgende ochtend 2 collega’s een soort van training gegeven over hoe je een workshop moet geven over cultuurverschillen.

Ik moet deze training zelf ook gaan geven aan alle nieuwe vrijwilligers die arriveren. Dus elke donderdag ga ik een presentatie geven over de cultuur in Ghana. Wat inhoud dat ik eerst een PowerPoint presentatie doe, en daarna de vrijwilligers wat van de lokale taal te leer, waar ik dus echt nog wel de hulp van een collega bij nodig heb. Kan het wel een beetje, maar nog niet echt vloeiend ofzo. En daarna nog wat activiteiten over de cultuur zodat men er echt over gaat na denken wat de verschillen zijn.

Zo is het hier bijvoorbeeld normaal dat 2 mannen hand in hand over straat lopen, maar dat dit gewoon vriendschap is. Zo is roken bijvoorbeeld een ding wat je hier eigenlijk niet doet. Vooral vrouwen niet, en als je toch rookt in het openbaar word je gezien als een prostitué. En zo zijn er nog veel meer dingen wat anders is hier in Ghana.
Dus ik denk dat het best leuke en interessante workshops gaan worden die ik moet gaan geven.

Verder nog weer een ervaring met een taxi gehad. Ik stopte een gedeelde taxi, en vertelde waar ik heen moest. Mocht in stappen en we reden verder. Taxi chauffeur begon tegen me te praten, en vertelde dat hij een automonteur was en de auto ging maken. Dus dat het op het moment geen officiële taxi rit was. Hij was een proefrit aan het maken. Maar stopte netjes waar ik eruit moest, en hoefde niks te betalen. Hahaha, je weet nooit wat je mee zult maken in Ghana.

Afgelopen weekend kwamen 3 collega’s van Accra naar cape Coast. Vrijdag gezellig wezen stappen, totdat er wat drama was met een vrijwilliger en ik ter plekke aan het werk moest. Maar ja, hoort bij je baan.

Zaterdag middag was ik richting Elmina met de collega’s uit Accra, toen ik een telefoontje kreeg en ook aan het werk moest. Onderweg uit de taxi gegaan, en weer aan het werk. Gelukkig was ik erg snel klaar en kon ik als nog naar Elmina. Samen met de collega’s naar het Elmina Castle geweest, waar we een rondleiding hebben gehad. De Nederlanders hebben een hele tijd dat kasteel gehad, en waren erg actief in slaven handel. Als je de verhalen hoort over de slaven is het echt onvoorstelbaar hoe mensen zo andere mensen hebben kunnen behandelen.

Zaterdag avond wou ik eigenlijk thuis blijven, ik was best moe. Maar ja, geen elektriciteit, dus dan heb je twee keuzes… of vroeg je bed in met een filmpje tot je laptop uitvalt, of ergens naar toe. Wat dus mijn keuze werd. Met de collega’s van Accra wat gegeten en gedronken. Daarna met 1 van hen nog ff een paar borrels gedronken. Nog een Nederlands meisje ontmoet die al 3 jaar lang in cape Coast woont, het plan is om binnenkort ff een borrel of dinertje te doen.

Zondag heerlijk uit geslapen. Toen ik de deur open deed kwamen opeens 2 van de honden half strompelend aanzetten. Wilden me huis in wat niet wilde lukken, dus moest ze er half in dragen en moest maar janken omdat ze pijn hadden. Hele dag bijna in mijn huis gelegen. Gelukkig gaat het vandaag een dag later al weer een heeel stuk beter met ze. Waarschijnlijk een beetje te actief gespeeld.

Ook zondag begonnen met alle voorbereiding van onze 2 week specials. Die hier dus voor 2 weken zijn, en het zijn maar 41 vrijwilligers….. Allemaal tassen klaar gemaakt waar alles inzit voor de 2 weken, dus hopelijk hoef ik niet al te vaak ergens heen om spullen te brengen. De 41 vrijwilligers zijn in 3 groepen verdeeld en gaan naar 3 verschillende scholen. Ochtends activiteiten in de school en ’s middags een school gebouw opknappen door het te verven.

Vandaag (maandag) alle vrijwilligers ontmoet bij ons bij kantoor. Alle collega’s geïntroduceerd, waarna de vrijwilligers een workshop care kregen. Eerst gezellig krantenmeppen gedaan om een beetje een leuke sfeer te creëren. Daarna alle activiteiten besproken, en elke groep moest een voorbeeld van de activiteit maken.

Verliep allemaal goed. Tegen een uurtje of half 5 waren ze allemaal vertrokken en kon voor ons de lokale feestdag beginnen…. Ik was te moet, dus heerlijk met een filmpje op de bank gelegen.

  • 03 Juli 2013 - 15:59

    Ilja:

    Krijgen wij hier een filmpje te zien van hoe jij die workshops gaat geven? ben ik wel nieuwsgierig naar!! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Cape Coast

Ilse

Actief sinds 06 Mei 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 29927

Voorgaande reizen:

13 Maart 2013 - 13 Maart 2015

Update vanuit Ghana!!!

10 Maart 2013 - 13 Maart 2014

Ghana

02 Augustus 2009 - 29 Januari 2011

ILEX

08 September 2011 - 30 November -0001

South America

Landen bezocht: