Busy Times - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu Busy Times - Reisverslag uit Cape Coast, Ghana van Ilse Lat - WaarBenJij.nu

Busy Times

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 Juli 2013 | Ghana, Cape Coast

4 maand in Ghana alweer. De tijd vliegt echt, en de 41 ‘two week specials’ gaan dit weekend al weer weg.
Maar ff terug naar het begin. De week ervoor nog ff snel naar kumasi geweest om daar alles te op een rijtje te hebben, aangezien ik ook daar de care coordinator ben. Verder moest ik een aantal collega’s trainen om ‘cultural inductions’ te doen. Wat betekent dat elke week wanneer er nieuwe vrijwilligers zijn, je een workshop moet geven. Dit houd in een power point presentatie over de ghanese cultuur, een kleine taalles, en daarna een aantal activiteiten die de vrijwilliger tot het denken aan moet zetten.
En ook 1 van de collega’s gaat wekelijks voor mij de care workshops doen, aangezien ik daar niet wekelijks ben. Zodat de vrijwilligers toch meer aanspraak krijgen m.b.t. care.
Terug gekomen was het al weer donderdag avond. Vrijdag nog een vergadering met de 3 supervisor’s die met de 2 week specials blijven. Ook lucy (overall coordinator 2 week specials) was er.
In de avond met haar en nog 2 andere collega’s van Accra uit eten geweest en daarna borrels gedronken. En ook als je denkt een avond vrij te hebben zijn er altijd nog weer vrijwilligers die wat hebben. Deze keer een telefoontje van een huilende vrijwilliger die zegt dat een kerel wat tegen haar heeft gezegd. Dus moest natuurlijk met die kerel gaan praten, opeens stond ook nog eens de host dad voor mijn neus, en wilde ook met die kerel praten. Gelukkig alles redelijk uit gepraat, en dat allemaal nadat ik al een aantal biertjes had gedronken.
Zaterdag ochtend al vroeg wakker, ook al waren we pas om 4 uur in huis. Heerlijk de was gedaan, en gerelaxt en gewacht tot Lucy, Alizee en Olly wakker waren. Daarna wezen lunchen bij Castle restaurant. En natuurlijk ook vandaag weer aan het werk. Was net onderweg naar Elmina met de anderen toen ik een telefoontje kreeg van een collega. Uit de taxi gesprongen en aan het werk. Gelukkig moest ik alleen maar met een taxi de vrijwilligers droppen bij hun gast gezinnen. Daarna maar een taxi genomen naar Elmina, om alsnog samen met de anderen het Elmina Castle te bezoeken. Toch best indrukwekkend als je hoort wat de portugesen en de nederlanders vroegen allemaal wel niet hebben gedaan tijdens de slavenhandel etc. Dan ben je ff niet meer zo blij dat je een nederlander bent.
’s Avonds was het plan thuis te blijven aangezien ik zo moe was, maar alsnog uit gegaan aangezien er geen elektriciteit was. Gegeten met de andere 3 bij Oasis en ze hadden daar ook nog drumming and dancing (optreden). Die mensen waren echt super goed.
Zondag ochtend weer aan het werk. Wat kantoor werk, en daarna alles voorbereiden voor de 41 vrijwilligers.
Maandag was het dan zover, 39 vrijwilligers waren er, en 2 zouden later komen. Eerst een workshop gedaan met alle vrijwilligers. Krantenmeppen en wat andere teambuilding spelletjes. Daarna een care workshop gedaan, zodat ze weten wat ze de hele week moeten doen tijden hun activiteiten.
Dinsdag hun eerste dag op de school. 3 groepen op 3 verschillende projecten. 1 van de supervisor’s was dit jaar er voor het eerst, dus bij haar gebleven de eerste dag.
Natuurlijk gaat het leven met de andere regulieren vrijwilligers ook nog door, dus die moeten ondertussen ook nog bezocht worden, of geintroduceerd worden naar nieuwe projecten. Dan dinsdag avond social night voor onze regulieren vrijwilligers, woensdag avond voor onze ‘two weeks specials, donderdag avond uit eten met de ‘two week specials’. Elke ochtend begonnen rond 8 uur met werken, en klaar rond 9 uur half 10. Dus je kunt je voorstellen hoe moet ik was.
Zaterdag ook nog met hun mee op hun weekend trip naar Safari Beach. Zaterdagochtend om 5 uur vertrek. Onderweg werden we gestopt bij een politie check, en natuurlijk vond de politie iets om 1 van de bestuurders een boete te geven, aangezien wij met zo veel ‘obruni’s’z zijn is er genoeg geld, dus kan er ook best een boete worden betaald. Uit eindelijk weer verder, en onderweg nog even bathroom stop gemaakt. Eerst viel 1 vrijwilliger bijna flauw, ook nog nederlands sprekend, dus ik moest er heen. Snel cola en crackers erin, en het ging weer wat beter. Nog geen 10 min later, gaat de 2e bijna. Ook nederlands. Aangekomen op het beach resort was alles goed. Snel aan het ontbijt, en daarna beach games. Natuurlijk zijn er altijd vrijwilligers die niet willen luisteren, bijvoorbeeld ga niet te ver de zee in, de stroming is erg gevaarlijk. Niks gebeurt, maar moesten er wel een paar 2 of 3 keer vertellen dat ze niet te ver de zee in mochten.
Deze week is een wat relaxter. Alle ‘normale’ vrijwilligers zijn gesettled en de 2 week specials gaat allemaal goed.
Ik kon zelfs de dinsdagmiddag ff vrij nemen om een lading was te doen, met de hand zoals we dat hier doen in ghana. Daarna nog ff een operatie gedaan bij mijn honden. Teken uit hun oren halen, en het goorste wat ik tot nu toe heb gezien is: 1 van de honden had een rare bobbel zitten, en er leek wat wits uit te komen. Dus ik dacht laat ik het proberen eruit te drukken…. Uit eindelijk kwam het eruit en was het gewoon een larf, (witte larven waar je mee gaat vissen) en het was nog leven ook nog. Moet er toch niet aandenken dat er wat in je huid groeit…..
Woensdagmiddag was Eric op kantoor met zijn dochtertje, van 3 jaar. Eric deed een poging om te werken, maar zijn dochter kon maar niet stil zitten. Ik was klaar en heb haar mee genomen naar mij huis. Samen met de blokken gespeeld, en sugar cane gegeten. Daarna wilde ze toch heel graag onder de douche, want die had ze thuis niet. Dus haar onder de douche gezet, en de grootste lol dat ze had. 1 van de vrijwilligers had spullen achter gelaten wat gedoneerd mocht worden. Dus heb haar een handdoek daarvan gegeven. Kind was helemaal blij, nu echt nieuwe handdoek helemaal voor haar haha….
Vandaag wat regulieren vrijwilligers bezocht, en vanmiddag mee geweest met de 41 vrijwilligers naar een soort van voorstelling waar ze ghanese dans en drummen doen. Is een organisatie die jongeren helpt doormiddel van ze te laten optreden, en naar school te sturen. Echt een super goed optreden. Vrijwilligers mochten aan het eind nog met ze mee dansen.
Nu tijd om te douchen en naar bed. Morgen komt 1 van de desk officers van Accra over die ik rond ga lijden langs alle 2 week specials. Dan vrijdag laatste dag voor alle projecten. 1 van de projecten heeft een officiële bijeenkomst met de ‘chief’ van het dorp etc. Dus er is een soort van ceremonie, dus daar ga ik als het goed is heen om dat ook een keer mee te maken.
Dan verlaten de 41 vrijwilligers zaterdag en de nieuwe 18 specials arriveren dan alweer op dezelfde dag.

• 19 Juli 2013 - 18:56

Mariska:

Hey Ils,
    Heeft even geduurd maar heb je verslag gelezen.
    Jij bent toch ook van alle markten thuis, coördinator, bemiddelaar, dierenarts, oppas etc etc. :-)
    Het leest alsof je dagen hebt met ren je rot.............petje af. Hopleijk kun je tussendoor toch ok nog even lekker ontspannen.
    Liefs en dikke knuffel